Wednesday 5 June 2013

Hifzu Quran Semester 3 Dalam Kenangan !

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t.. 

Terasa sekian lama tinggalkan blog yang dah makin bersawang-sawang, bukan sengaja ada sebab ye.. last bukak rasa nya tahun 2011, sekarang dah 2013 ! lamanya blog nie tak bertuan hehe harap entri kali ini sedikit sebanyak mengingatkan diri kita selagi ada peluang dan ruang tingkatkan usaha jangan berputus asa ok ! 
Benarlah setiap ujian itu anugerah.. disebaliknya ada janji dariNya yang terbaik untuk kita sebagai hambaNya.. aku juga tidak pernah terlepas diuji dan terus diuji.. semakin dewasa semakin besar cabaran yang aku tempuh.. ada perkara buat aku rasa aku perlu untuk bangkit kembali dan kadang-kadang ada timbulnya rasa untuk aku perlu perbaiki diri… kenangan ni dah lama berlalu namun walaupun perkara kecil di mata mereka yang melihatnya namun bagiku tak sama bagi aku yang menanggungnya…

Usai tolong ibu ajar mengaji seperti kebiasaannya.. lantas aku terus ke dapur bagi mengisi perut yang dah berirama riang sejak tadi.. usai makan satu SMS dari biela masuk ke inbox ku.. laju aku membacanya..’tiera hifzu tak da ke sem depan…’ ringkas mesej biela namun aku hampir terduduk dan pinggan di tanganku yang penuh sabun waktu itu seakan-akan nak terlepas dari genggamanku.. ‘ya Allah berita apakah yang aku bakal terima ini…’ aku membalas mesej biela penuh tanda tanya maksud apa sebenarnya.. sekali lagi nama bilea tentera di handphone ku.. ‘xda lah,biela tengok dlm jadual xda pun.. ‘ kali ini aku gagal mengimbangi diriku aku tersandar di tepi almari ….

………………..

Satu malam biela tekad nak juga buat perjumpaan dengan muslimin sebelum start kelas esok.. aku menuruti sahaja walaupun berat sebenarnya nak jelaskan perkara sebenar..
Aku lihat naimah dan biela agak tenang waktu 2.. aku cuba kuat simpan sebak di hati.. Fawwaz memulakan liqo kami.. dari sudut wajahnya aku lihat dia cukup tenang.. ‘Ya Allah, jadikanlah satu pilihan yg tepat utk aku buat keputusan..bantu aku ya Allah’
‘inshaAllah sem nie kte cuba improve diri.. Saya cadang kita buat perjumpaan kita2 untuk cuba cari biah menghafaz selain itu saya ingat nak print out ayat-ayat quran dan tampalkan kat bilik..’ penuh semangat fawwaz berkata-kata malam tu..
‘semangatnya dia nie.. ya Allah macamna nak mulakan nie…’
Fawwaz teruskan perbincangan..
‘saya nak tahu muslimat semua nak drop ke? Saya ada dengar nak drop.. betul ke?’
‘kte tak nak dah..’ jawab naimah
Aku pula segera mengangguk bila ditanya.. ‘betul ke nak drop nie.. Allahurabbi..’ aku bermonolog sendiri..

………………………………………

‘saya setuju aja. Bila tu?’ msg fawwaz memenuhi inbox ku. Aku bercadang nak kumpul semua sepuluh orang nie even kami dah tak amek dah hifzu selepas nie.. Dari dulu aku sentiasa berharap kami dapat kumpul semula macam awal-awal semester 3 dulu.. Hari demi hari.. akhirnya hasil sepakat kami memilih tarikh 16 12  2013 untuk buat sedikit makan2 bersama ustaz wan, murabbi kami..

‘Salam. Pada pkul 7.30 mlm ini, ada jamuan hifzu bsama ustz wan. Tempat di kafe halimah (bilik aircond). Sila dtg yer J ‘ sekali lagi msg fawwaz mengingatkan pasal jamuan malam nie..

‘Orite J yg lain dah tahu ke? ‘ balas ku ringkas..

‘Laki dh. Tlong msg ustz wan yer. Ingatkan ustaz. Ustz dtg jam 7.45’ balas fawwaz memberi arahan..

‘okay..’ balasku..

Seleraku mati tengahari itu. Bukan sebab msg fawwaz tadi tapi mungkin aku sendiri tak cukup rehat.. kepala pun agak berat.. pening menerjah seketika di kepalaku..
‘Argghh tak boleh rehat-rehat ni koktail tak buat lagi pukul 4 ada kelas nanti tak sempat..’ aku bermonolog sendiri..

Usai solat zohor biela membantu ku menyiapkan koktail untuk makan malam nie.. Aku tutup bekas koktail dgn rapat agar semut tak singgah masuk pulak nanti. Jam sudah menunjukan 3.20 petang.. ‘biela siaplah nanti lambat pulak.. biar kita kemas biela nak pergi awal kan..’ tanyaku. ‘aah, tak  pe ke tiera buat sorang? ‘ ‘kemas je pun biarlah kat situ.. kita buat..’ balasku

Usai solat maghrib.. aku bersiap-siap nanti lambat pula..
‘ya Allah aku mohon sedikit kekuatan utk hari nie.. cukuplah hanya utk mengembirakan dan menyenangkan hati guruku, sahabat-sahabatku.. aku tak minta semua ini dibalas. Ku pohon berikan aku kekuatan dan sembuhkanlah kesakitan ku tanggung ini ya Allah..’  monolog aku sendiri..

‘Tiera nak susun macamana kerusi nie?..’ soal biela.. ‘ikut biela la kita okay je..’ jawabku ringkas. aku sebenarnya tak larat sangat waktu itu.. perutku benar-benar sakit.. dari pagi lagi sebenarnya. Tak hilang-hilang pulak sakitnya. walaupun hampir 8 tahun aku pernah mengalaminya dan menangungnya namun entah kenapa malam itu sakit tu terasa lain sangat..’ pedih nya ya Allah..’ kepalaku masih berdenyut kuat..’ya Allah pinjamkan aku sedikit kekuatan utk raikan guruku dan sahabat-sahabatku…’ aku pejam mata cuba cari sedikit kekuatan..

‘fathirah kenapa? Macam risau je..’ tanya Fatimah bila tengok aku asyik merenung-renung handset di tgnku..
‘eh tak ada apa.. nie mak cik murtabak tak sampai lagi.. kata sebelum maghrib.. risau pulak susahkan dia.. manalah kita tahu dia tak buat penghantaran. Nak pergi amek memang tak sempat la…’ jawabku berdalih namun hakikatnya turut risau dengan murtabak yang dijanjikan.. Tapi memang salah aku juga sebenarnya pakai order je bukan nak bertanya dia buat servis penghantaran ke tak kalau orang order.. maaf ye mak cik saya pakai cuba-cuba je.. hehe

‘Ustaz sampai… ‘ jerit naimah.. Muslimin  sambut ustaz. Ustaz bawak zaujah ustaz malam tu.. comel berpurdah.. ustaz baru akad nikah semalamnya.. pengantin baru la katakan.. hehe 
Fawwaz memulakan jamuan malam itu.. aku duduk disebelah zaujah ustaz.. samar-samar aku dengar suara fawwaz malam itu.. sakitku menyerang semula..ku pegang perutku.. ‘sakitnya yaAllah.. ku mohon berikan aku sedikit kekuatan utk bersama ustaz dan isteri ustaz sekejap ya Allah..’ doaku jauh disudut hati.. 
‘Mak cik dah sampai nie.. kafe halimah ye..?’ mak cik murtabak menelefon ku sewaktu ustaz sedang cakap.. aku memang tak dengar sangat apa yg ustaz cakapkan waktu itu.. tak boleh nak fokus macam-macam aku fikir.. aku cuba fokus namun gagal.. suara ustaz samar-samar mungkin disebabkan aku jauh sedikit dari ustaz.. ditambah pula..

‘murtabak tak amek lagi…’

‘sakit lagi..’

Aku bangun sekejap.  Mak cik murtabak tu dah sampai..

‘akak saya keluar  jap ye..’ aku minta izin utk keluar sekejap.. ambil murtabak..

‘Allah.. comel nie boleh buat menantu…’ ujur salah seorang mak cik dalam 
kereta tu sewaktu aku bersalam dengan kedua dua mak cik murtabak tu.. 

Aku tersenyum.. ‘eh tak adalah mak cik..’ laju aku menjawabnya..malu aku dibuatnya.. sempat mak cik nie nak usik aku.. macam-macamlah..

‘ Lima ringgit lagi tak apalah kami belanja.. anak order kebetulan je kan..’ ujur mak cik tu..

‘eh tak boleh mak cik.. banyak nie kalau tolok lima ringgit.. duit minyak mak cik datang sini lagi.. tak pe biar saya bayar lebih sikit.. pantas aku keluarkan 
not RM 10. Laju mak cik tu mengenggam tanganku.. menolak pemberianku.

‘Tak pe nak.. mak cik ikhlas.. jumpa anak pun mak cik seronok dah.. tak ada apalah sekali sekala dtg unisza nie hah..’ balas mak cik tu..

‘ye dik.. simpan duit tu.. buat belanja kat universiti nie..’ senyum mak cik sorang lagi agak muda dari yang tadi.. walaupun aku kurang faham lohghat terengganu nya aku cuba meraikannya..

‘terima kasih mak cik.. terima kasih akak..’ balas ku..

‘kami balik dulu lah.. nanti nak order lagi jangan malu-malu ye…’ pesan mak cik tu.. aku segera bersalam salaman dgn keduanya..

Lama pula mak cik tersebut memegang tanganku.. raut wajahnya ku tenung. Rasa bersalah aku dibuatnya menyusahkan mak cik nie hantarkan murtabak yg aku order nie..

‘belajar sungguh-sungguh ye nak.. ’ pesan mak cik tadi.. aku mengangukkannya..

‘wat menantu je la kak..’ gurau mak cik sorang lagi.. diselangi gelak ketawa kedua mak cik tersebut.. aku hanya tersenyum.. ‘ada-ada jela mak cik mak cik ini..’

Aku segera masuk semula ke kafe.. lama pulak aku kat luar nie.. aku letak semua murtabak di atas meja.. aku tak puas dengar  pesanan ustaz malam tu.. aku rindu teguran ustaz..

‘eh nape tak habis.. macam tak selera je..’ tegur zaujah ustaz..

‘dah kenyang la akak..’ balasku.. Mungkin terlalu penat hari ini aku tak da selera lagi nak makan.. tambah pula aku masih rasa sakit menyebabkan terbantut seleraku malam tu walaupun sepanjang hari nie aku belum menjamah walaupun sedikit makanan..

Usai ustaz balik.. aku segera berkemas-kemas.. aku benar- benar tak larat.. lagi pun biela ada hal lepas jamuan tu.. Fatimah pula ada meeting.. tinggal naimah je.. itu pun kalau lewat nanti susah pulak naimah nak balik..

‘Fawwaz, berapa duit makanan nie? Cukup tak?’ Tanyaku
Aku keluarkan not RM 50..

‘Eh lebih nie..’ balas fawwaz..

‘Ambilah dulu.. tak da duit kecik ni nanti yg lebih pulang la semula..’ balasku. Terasa agak tinggi suaraku padanya.. maaf ye fawwaz.. terkasar pulak..

‘hah okay..’ ujur fawwaz..

Kami muslimat minta izin balik dulu..

Usai solat isya’, aku capai handset ku.. segeraku msg fawwaz.. nak ucap terima kasih di tambah rasa bersalah meninggikan suara padanya tadi…

‘Dh bayar dh kt mkcik tu.. duit lbh nanti sy bg. Gambar upload kt group fb ye. J ‘ balas fawwaz..

Aku menarik nafas sedalam-dalamnya.. jauh di sudut hati syukur Alhamdulillah aku dapat kumpulkan kembali bersama ustaz wan dan sahabat-sahabat yang lain walaupun dalam masa yg sekejap sangat sebenarnya… ‘terima kasih ya Allah.. ‘

……………………………………

‘kita tetap kawan ye fathirah..’ satu ketika dulu msg dr naimah..

Sungguh aku sebak waktu terima msg tu.. naimah sahabat paling banyak memberi  tak pernah menjatuhkan.. sentiasa bagi semangat.. dorongan.. walaupun semester 3 baru kami rapat serapatnya.. aku tak pernah terfikir nak drop.. aku tak tahu macamna sedrastik aku mengangguk waktu fawwaz tanya waktu malam perbincangan hifzu hari itu.. aku nampak dari raut air mukanya dia seakan memujuk kami muslimat teruskan lagi hifzu quran ni.. Sungguh berat buat aku nak tinggalkan hifzu sebab menghafaz bukan satu yang mudah utk aku.. aku tak sehebat orang lain.. aku tahu tahap kemampuan ku..namun aku sendiri dah tak semangat bila naimah tekad nak berhenti hifzu.. sapa lagi nak bagi semangat dorongan teguran selain naimah.. aku tak kuat.. bila halangan demi halangan datang.. aku lah paling semangat amek tahu hal-hal muslimin  sebab aku nak hifzu quran macam awal-awal semester 3 dulu.. aku sanggup jumpa fawwaz, asyraf,syahmi waktu lepas final hari itu.. dengan harapan muslimin berubah..

……………………………

Satu pengalaman keperitan yang aku lalui bukan untuk meminta simpati jauh sekali meraih apa-apa balasan Cuma sekadar satu perkongsian untuk pengajaran sesiapa yang membacanya.. aku menulis kerana aku khuatir aku mengulangi kesilapan yang sama dan aku bimbang ia bakal luput dalam ingatanku. Hanya kerana ia satu-satunya kenangan yang aku ada selama dengannya.. Aku tak minta dibalas. Hifzu quran sem 3 terlalu banyak mengajar aku utk dekat dengan quran..  Dah hampir ke semester 5.. cepat sungguh masa berlalu, sungguh aku terlalu rindu nak ke kelas tasmik, malam-malam mengaji, bangun awal pagi.. sungguh pengalaman paling mendidik buat aku yang sentiasa lagha nie.. semester baru ni aku dipertanggungjawabkan memegang salah satu jawaatan dalam PERSADA.. Allahuakhbar berat nya memikul amanah nie.. makin sedikit ruang ku untuk bersama quran.. risau melalaikan.. menjaga ikhtilat lagi..moga dijauhkan sesuatu yang memudaratkan aku makin jauh dari quran.. moga usaha sehari sehelai muka nie dibekalkan kecekalan kesungguhan dan istiqamah sehingga akhirnya..moga ada lagi kesempatan utk aku bergelar hamlatul quran.. J

‘ya Rabb.. andai ini ujian buat aku. Berikan aku kekuatan utk menempuhinya.. aku yakin pasti ada hikmah utk ku.. jadikanlah aku anak yg solehah.. berikan aku kesempatan utk berbakti buat ibu ayah ku.. berikanlah aku peluang sekali lagi menghafaz kalam muliaMu ya Allah.. mudahkanlah sahabat-sahabatku yg masih meneruskan hafazan mereka. Engkau berkatilah usaha mereka.. moga mereka sentiasa istiqamah dalam perjuangan mereka.. Aamiin'

Letak harapan kepada Allah, kita pasti takkan kecewa :)


Buat sahabat2 hifzu dari semester satu sehingga semester tiga.. maaf andai sepanjang bersama kalian diri ini penuh khilaf.. moga kita semua bakal digelar HUFFAZ.. insyaAllah..
Buat murabbi yang dihormati , ustaz atarahim dan ustaz wan mohd khairul firdaus terima kasih sudi memperbetulkan bacaan, memberi nasihat dan teguran, sudi melayan karenah , sabar dengan telatah dan ragam, moga kalian sentiasa di bawah payungan redha Illahi di dunia mahupun di akhirat.. buat sahabat khususnya semester 3 , terima kasih mengajar diri ini terus sabar dan cekal.. terima kasih sentiasa ada saat susah mahupun senang.. bersama kalian pada semester ni terasa sedikit rajin dan bersemangat menghafaz quran namun ada ujian buat kita semua di mana adakah kita benar-benar inginkan quran di sisi kita.. aku lah insan yang paling tewas , sungguh kalian cukup hebat.. buat sahabat yang masih istiqamah meneruskan perjuangan semoga kalian terus bersemangat dan dikuatkan hati untuk mengagungkan kalam Allah..

:Naimah:Nabila:Fatimah:Fawwaz:Asyraf:Syahmi:Syafaat:Adib:Zaki:

May Allah bless you all !

lagu gerimis nyanyian Dehearty menemani sepanjang coretan ku

Hapuskan kekecewaan bangkitlah dari permulaan wahai diri fathirah !





No comments:

Post a Comment